Toista sataa
vuotta sitten perustettiin (1882) Puumalaan toinen kiertokoulu. Sen opettajaksi
valittiin Kaarle (Kalle) Juhana Luukkonen (1848-1921). Hän ehti hoitaa
virkaansa 32 vuotta. Keisarillinen senaatti myönsi hänelle eläkkeen 10.3.1914.
Kirkonkirjoissa hänen tittelikseen mainitaan kiertokoulunopettaja, koulumestari
ja kerran jopa kiertokoulumestari.
Luukkonen oli
syntyisin Herrahaan talosta Maunolan kylästä. Hänen isänsä Simon Luukkonen oli
kylän keskushenkilö, kirkonkirjoissa "byaman”, siis eräänlainen
kylänvanhin. Sellainen henkilö tuli olla nuhteeton, taidokas, luku- kirjoitus-
ja laskutaitoinen, niin että pystyi ajamaan kyläläisten asioita. Varallisuuttakin
piti olla, piti mm. olla tilat kokoontumisia varten ja aikaa edustustehtäviin.
Simonin
talossa lienee vallinnut nuhteeton ilmapiiri, koska Kaarle poika enemmittä
opinnoitta kelpasi jopa koulumestariksi.
Suuren
sisarusparven vanhimmasta pojasta, Tuomaasta, tuli lautamies, joka ajan tavan
mukaan sai perinnöksi kantatilan. Nyt saivat lintusalolaiset aiheen vitsailla,
että kerrankin laki ja evankeliumi asuivat saman katon alla.
Pian Kalle
kuitenkin asettui perintöosalleen Heinäsensaloon Lapinsalmen rannalle. Taloon,
joka vieläkin saattaa olla paikallaan kesäasuntona Vehviläisen suvun hallussa.
Tämän suvun haltuun tila joutui naimakaupan ansiosta. Opettajan vaimo Maria
Matintytär ei saanut lapsia, pariskunta halusi ja sai ottopojakseen Alpo
Vehviläisen isän.
Puumalan
historian toisessa osassa kerrotaan laajasti täkäläisen kiertokoulun historia.
Siihen aikaan yleensä suhtauduttiin melko karsaasti oppimiseen, jota pidettiin
ajan ja rahan haaskaamisena. Historian lukutaidottomuustilastot ovat tästä
hyvänä todisteena.
Puumalaan
perustettiin ensimmäinen kiertokoulu jo 1860, mutta sen opettajalla Jaakko
Korjanderilla oli liian suuri urakka noin 5000 asukkaan pitäjässä, aluehan oli
sangen laaja ja vesistöjen pirstoma. Papit tosin napisivat jatkuvasti
kinkereillä ja saarnoissaan lukutaidottomuudesta, mutta hänestä eivät
pitäjännavat juurikaan välittäneet, korkeintaan naureskelivat. Mutta kun piispa
tarkastuksissaan esim. vuonna 1873 ja 1881 vakavasti kansaa nuhteli, oli pakko tehdä
jotakin. Perustettiin toinen kiertokoulunopettajan virka. Tähän saattoi olla
syynä myöskin naapurikuntalaisten pilkka, "tuhma kuin puumalalainen".
Kalle
Luukkosesta tuli pitäjään toinen koulumestari. Hänen opetusalueenaan oli
pitäjän länsipuoli, 14 kylää, jotka jaettiin yhdeksään piiriin. Koulun kestoksi
oli määrätty kuusi viikkoa ja opettajan työajaksi kuusi kuukautta. Lisäksi
hänen oli osallistuttava rippikoulun pitoon sekä ns. pakkokoulun pitoon.
Vähitellen
Puumalan kiertokoulujen määrä kasvoi ja 20-luvulla niitä oli jo viisi.
Viimeinen
kiertokoulu lakkautettiin 1951, mikä lienee Etelä-Suomen ennätys. Vaikka
ensimmäinen kansakoulu perustettiin jo 1875, uusi järjestelmä kamppaili
kiertokoulua vastaan lähes 80 vuotta.
Kieltämättä
Kiertokoululla oli omat etunsakin Puumalan kaltaisessa saaristokunnassa.
Opettajahan oli joutilain kulkemaan - ja hukkumaan.
Kurinpidossa
ei Kalle Luukkosella liene ollut vaikeuksia, olihan opettajalla oikeus keinoja
kaihtamatta saattaa häirikkö järjestykseen. Jo polvirukous päivän alussa ja
lopussa lienee luonut pelonsekaisen kunnioituksen opettajaa kohtaan. Moni tosin
ei koulussa oppinut lukemaan, kirjoittamisesta puhumattakaan, koulunkäyntihän
oli vanhempien ja lapsen omankin tahdon varassa.
Fyysisesti
vaaratonta opettajan työ ei tähän aikaan ollut. Puumalan kirkkoneuvoston
pöytäkirja vuodelta 1908 tietää kertoa, että Kalle Luukkonen oli kelirikkoaikana
joutunut niin arvaamattomaan seikkailuun, että oli tarvinnut useampia
välityssaattajia ja apumiehiä.
Kalle
Luukkosen oppilailla ei ollut mitään omia välineitä, opettaja toi mukanaan
kirjat, kynät, kumit ja paperit, eikä niitä aina edes ollut saatavissakaan.
Opetustilana oli tupa tai peräkamari. Valaistuspulma ratkaistiin alkuaikoina
siten, että opettaja sai mukaansa joulukirkosta tähteeksi jääneet kynttilänpätkät.
Opettajan
palkkauksena oli aluksi seitsemän penniä jokaista henkirahan maksajaa kohden.
Päättäjät ajattelivat niin sosiaalisesti, että kun niin rikas kuin köyhäkin
maksaa saman henkirahan korotuksen, on heidän lapsillaan sama asema eikä
kenenkään tarvitse olla tulematta kouluun. Kalle Luukkonen anoi jo 1885
palkankorotusta, mutta kirkonkokouksessa anomus hylättiin. Vasta vuosisadan
vaihteessa palkka parani, kun hän sai 300 mk:n vuosipalkan sekä lisäetuina
vapaan kyydityksen koulupaikasta toiseen sekä vapaan ylöspidon koulupaikassa.
Alpo
Vehviläisellä on hallussaan Kalle Luukkosen Kiertokoulukirja vuosilta 1894-1909.
Se sisältää n. 3500 oppilaan arvostelun huolellisella kaunokirjoituksella
kirjoitettuna. Erityistä kiinnostusta sen olettaisi herättävän Hurissalossa ja
vaikkapa Niinisaaressa, koska siitä saattaisi nähdä miten esivanhemmat ovat
koulustaan selvinneet.
Koulun
peruskurssiin sisältyi Tavuu, Sisäluku, Käsitys, Raamatun historia, Ulkoluku -
sisältäen alaotsakkeina Aapisen, Katekismuksen, Katekismuksen Huoneentaulun.
Arvostelu
oli rastipohjainen. Kiitettävästä sai koko rastin (X), tyydyttävästä yksi
rastin siipi muuttui pisteeksi, sitten hävisi toinen sakara. Näin jäi jäljelle
vain vino viiva, joka\osoitti, että kohta oli hyväksytty. Vinoviiva pisteineen
lienee taas jokaiselle niin opettajalle kuin oppilaallekin tuttu.
Jatko-opinnot
käsittivät Weisuun, Kirjoituksen ja Laskennon. Nämä, samoin kuin Tarkkuus ja
Käytös arvosteltiin numeroin 1 - 5. Kalle Luukkosen korkein arvosana oli 4.
Kirja nimeää
oppilaan hänen holhoojansa mukaan ilmoittaen myös säädyn. Virkamiesten lapsia
ei Luukkosella ollut, vaikka hän opettikin vuorollaan kirkonkylässä. Virkamiesten
lapaset pantiin jo silloin varsinaiseen kansakouluun tai lähetettiin Mikkeliin.
Kiertokoulukirjan
ylimpinä ovat rusthollarien lapset, alimpina loisien äpärät. Välissä on
monenmoista: talonpojat, lampuotit, torpparit, aikapojat, aikatytöt,
palkolliset jne.
Nykyajan
opettajan silmin oppilaiden luokittelu vanhempien säädyn mukaan näyttää julmalta.
Sosiaalisesti heikoimmassa asemassa olevat - loiset ja paIkolliset - eivät
hevin laittaneet lapsiaan kouluun henkirahankorotuksesta huolimatta, työvoimaa
tarvittiin kotona. Ja jos lähettivät, tulokset olivat heikot.
Esim. torppari
M-vainaan Iina ja lois-Severiinan äpärä A eivät päässeet Tavuun alkeita
pidemmälle.
Kysymyksessä
ei varmaankaan ole opettajan puolueellinen asenne, vaan se, että vaIistuneisuus
vaatii tiettyä taloudellista turvallisuutta, joka poistaa turhan pelon ja
vahingollisen nöyryyden.
Aika muuttuu!
Kun Kaarle
Juhana Luukkonen sata vuotta sitten aloitti opettajan uran, hänen ensimmäisiä
toimiaan oli soutaa parin peninkulman matka kirkolle. Kun nykyään peruskoulun
oppilas siirtyy yläasteelle, hänet viedään saman matkan päästä taksilla
kirkonkylään.
Erkki Nurmisen keräämää materiaalia.
Puumala
lehti 2. syyskuuta 1982 (Kirj. Pekka Teelahti )