Puumalan kirkonkylää 1920-luvulla. Etualalla Kalervo Sihvonen 2-vuotiaana. Valokuvannut Kalervon äiti. Kuva Taisto Silvánin arkistosta. |
Valikoituja otteita Puumalan kuntakokousten pöytäkirjoista:
Kun kirkko ja seurakunta oli erotettava toisistaan vuoden
1865 kunnallisasetuksen mukaan, joutui uusi kuntakokous kovien haasteiden eteen
heti tuoreeltaan. Samoihin aikoihin sattuivat suuret nälkävuodet 1866-68, jotka
koettelivat koko Suomea. Kerjäläisiä tuli ja meni ja tuntuu siltä, että tilanne
ei oikein olisi ollut hallinnassa. Jo ennen näitä vuosia ovat kaskisadot olleet
huonot sateisten ja märkien kesien ansiosta ja moni oli velkaantunut
kykenemättä maksamaan lainojaan takaisin.
Ensimmäinen kuntakokous saatiin aikaan vuonna 1868 ja
yleisimmät puheenaiheet koskevat juuri kerjäläisasiaa
ja köyhyyttä. Pöytäkirjoista on luettavissa mm:
Vuosi 1868: ”Vastuuks siihen kysymykseen eikö hankittais
jotai työansiota avuntarvihteville, esitettiin: Ensiksi ja joksikuksi ajaksi
lainaksi kunnallislautakunnan takuita vastaan - Herra Weber hankkisi pellavia
ja 20 Ltt. karvoja alhaisemmasta hinnasta, koottu herra Weberin luokse, josta
ne sitten jaettaisi kylän miehille keträttäväksi köyhille sywänverkkorihmoiksi,
kiviäisloimi, ja latviaistappura werkkorihmoiksi, kuin myös karvat
lattiamatonkuteiks tarvitseville ja työn
ansion puutteessa oleville miespuolille. Sais myös kohtuullista hintaa vasten
lunastaa kaikenlaista teosta, jonka kanttori Lampen suosiollisesti ottais
hoitaakseen”.
1869 päätettiin ”estää sitä nykyaikoina vallatointa
kerjäläiskulkuva kyIijä myöten, sekä tunnetuilta että tuntemattomilta
ihmisiltä". Ryhdyttiin
voimakeinoihin "sen tavattomuuden poistamiseksi, että joka tuntemattoman,
kerjuun nojalla kuljeskelevan viepi vankinvartijan tykö, saapi siitä päälle
kyytirahasta 50 penniä palkintova jokaisesta semmoisesta kerjäläisestä,
ylösannettavaksi ja maksettavaksi kuitteja vastaan kaikilta talollisilta veron
jälkeen".
Viinan salapoltto:
Vaikka leipäviljasta oli huutava puute, monet keittivät siitä kuitenkin
mieluummin viinaa, sillä viinasta sai paremman hinnan. Viinan polttoa
yritettiin kieltää, että leipä riittäisi paremmin, mutta ilmeisen laihoin
tuloksin, sillä viinan salapoltto on ollut aiheena useammassakin kokouksessa.
1869: -”maaherra mukana kokouksessa kestikievaritalossa : .
. .keskustelemaan siitä, millä lailla vois estää salaviinanpolttoa, jota lain
rikettä tässäkin pitäjässä kuultavasti yhdellä nurkalla harjoitetaan”.
Kaikenlaista muutakin
ongelmaa on ollut:
1869: ”Kunnallislautakunnan esimiehen pyynnöstä otettiin
keskusteltavaks asia, kuinka vois estää se epäjärjestys, että lähellä asuviin siat,
kansaliikkeen aikoina ei kävis kirkon ja hautuumaalla tässä pitäjässä tästä
asiasta keskusteltava: luuli kaikki koska kuulutuksen kautta kirkossa, ilman
toivottua seuraukseta, asianomaisia on käsketty semmoisina liikeaikoina kuin
kirkontarhanportit kansalta pidetään auki, ottaa vaarin elikoistaan, niin
pitäis esimerkiksi 20 markan uhalla sitä kiellettämän, ja pitäis haudankaivaja
Heikki Kainukainen ja kellonsoittaja Paavo Valkonen ilmi saattaa kenen eläin
tästedes löytyy kirkkotarhasta”.
Kouluopetuksen
järjestäminen ja koulurakennusten perustaminen ovat olleet myös juuri
noihin aikoihin tärkeitä keskustelunaiheita. Koulutuksen vastustus rahanmenon
vuoksi on ymmärrettävää. Koululaitos on vuosikymmenien ajan kestoriidanaihe
Puumalassa:
21.12 .1869 esitettiin kansakoulutoimikunnan ehdotus:
”Rakennuksen, jonka tulisi sisältää kouluhuoneet asuntoineen
ja pitäjäntuvan pitäisi olla vähintään 15 syltä pitkä ja 6 syltä leveä kaksi
opetussalia yksi poika- ja toinen tyttölapsille talolliset veronsa jälkeen
tuovat paikalle kaikki puutarpeet.
Rahakulungit suoritettavat kaikilta kunnan jäseniltä, jotka
ijässä 16 ja 60 vuoden välillä ovat, yhteisesti, kuitenkin niin, että
talolliset perheinensä, renkit, myllärit ja kauppiaat perheinensä maksavat
puolta enemmän kuin torpparit, loiset ja hantvärkkärit perheinensä ja piiat.
Toimikunta piti käräjäkartanonkalliota soveliaimpana
rakennukselle sillä tarkoituksella, että opettajat toimittais myös pitäjäntuvan
lämmityksen, jota hekin luultavasti tarvitsee.
Miettulan sahan tuli ottaa osaa puutarpeiden neljän
manttaalin edestä, johon sahanhoitaja Mecklin ilmoitti tyytymättömyyttä”.
1870: ”Tiedoksi on tullut, että mylläri Matti Parkkinen
Keriniemen kylästä ei anna tarpeellista hoitoa heikkomieliselle vaimolleen
Liisa Hintsaselle, mutta päinvastoin neuvotellut saada häntä pakenemaan
kotoansa, esitteli Lautamiehien esimies, että onneton otettaisi kunnan hoitoon,
koska hän on saanut talvisaikaankin oleskella monet vuorokaudet hengenvaarassa
metsässä. Kunnanesimies kuulutetussa kokouksessa tarjoaa häntä vähiten
vaativalle hoidettavaksi ruuan, vaatteiden ja perään katsomisen puolesta”.
Vanha pitäjäntupa
olisi hävitettävä ja rakennettava uusi, koulutusta järjestettävä, ja
villieläimetkin hätyyttelevät:
1870: ”Vaikka kansakoulukartanon teko vielä on riidassa,
niin tehdään kuitenkin tänä talvena uusi pitäjäntupa sen entisen jo
hajoamaisillaan olevan tilalle, joku syli kuitenkin maantiestä etäämmälle”.
-”Uuden pitäjäntuvan syynissä todettu 14 ikkunaruutua olevan
rikki, seinien riviäminen jäänyt hataraksi, kivijalka muurattava, rostipohjat
täytettävä, tuvan laipio nostettava, uhkaa sisäänlanketa. (Koponen oli
siirtänyt urakan ilman lupaa utridar Wäntille) Wäntti uhkasi pitää pitäjäntuvan
lukittuna edelleen, josta kokous valitti maaherralle”.
-1870: ”Kysyttiin tahtoisiko kuka vuosipalvelukseen ottaa
suojeluksen puutteessa olevata mustalaisen poikaa Kalle Talleria tai Ekiä. Ei
tahottu”.
Vuosi 1874: ”Joka pitäjä sisällä tapaa karhun tauden, saapi
palkintona karhusta 50 mk & sudesta 30 mk”.
1875: ”Taneli Hulkkonen Maunolasta ja Paavo Valtoinen
Torsantaan kylästä ilmoittivat tappaneensa karhun. Myönnetty tapporahaa 50 mk
kummallekin”.
1878: ”Ei päätetty palovakuuttaa pitäjäntupaa”.
1883: ”Vastine Juvan kuntakokouksen päätöksen johdosta,
ettei tästedes vedetä lumiauraa Puumalan pitäjän välisellä maantiellä syystä,
että se muka on vähätarvittava syrjätie. Tarvitsee sitä kuitenkin paitsi
herrat, ruununvouti tuomari, henkikirjuri, lääkärit. Myöskin asioitsijat ja
muut matkustavaiset”.
10.6.1888: ”Kansakoulunopettajan lisäpalkkaus. Ei suostuttu,
kun tyttö ja poikalapset opetetaan sekaisin eli yhdessä, vaikka on kaksi
opettajaa, josta nähtävästi kuntalaiset näyttävät tyytymättömyyttään
opettajoita kohtaan pitäen karkeata ääntä ilmoituksella, että oppilaita on
vähän ja piisasi yksi opettaja kylliksi niin vähille oppilaille”.
12.8.1888: ”Päätettiin lopettaa palkanmaksu (jyvämaksu)
toiselle opettajalle (päätökse puolesta oli 150 henkeä, Weber yksinään oli
vastaan) --- että opettajattarella on nykyään pieni lapsi eikä sen tähden voi
koulussa opetusta antaa ja kun lapsia on koulussa liika vähän, että toinen
opettaja jätetään tykkänään pois”.
14.10.1888: ”Torppari Paavo Hörmönen PelliIästä anoi karhun
repimän lehmän korvaamista, johon ei suostuttu”.
20.5.1889: ”Päätettiin edelleen vetää lumirekeä vuoteen 1884
Ruokolahden rajasta Juvan pitäjän rajaan, jaettuna 12 eri palstaan. Lumireen
leveydeksi päätettiin 6 kyynärää”.
8.6.1889: ”Otettiin keskusteltavaksi ketä otetaan rokotuksen
tarkastajiksi, kun ennestään on ollut se tapa, että rokotettavat lapset kootaan
eli kokoontuvat siihen taloon jossa kylän lukuva pidetään. Määrättiin, että
olkoon saman talon isäntä, missä kylän lukuva pidetään sinä vuonna ja johon
kaikki lapset kokoontuvat, aina sinä vuonna rokotuksen tarkastajana ja jos
huomaa, että rokotus on säännöllisessä järjestyksessä käytetty, kirjottakoon
eli kirjotuttakoon nimensä rokottajan siinä paikassa tekemään päiväkirjaan, niin
että rokon istutuksen tarkasta, joita kuin kylän lukukinkeriä on Puumalan
kunnassa”.
9.12.1893: ”Jo alulla olevaan kutomakoulukassaan päätettiin
panna osa viinaverorahoista 29.1.1894”.
29.10.1894: ”Viinanpolttorahat, 858 mk, päätettiin käyttää
seuraaviin yleishyödyllisiin asioihin, köyhien kiertokoululasten
kirjoitustaulujen, vihkojen ja kirjojen ostamiseen 100 mk, viinanmyyjien
ilmiantajille 158 mk, kansakoulukassaan 600 mk”.
”Torppari Kalle Liikaselle päätettiin pitemmän keskustelun
jälkeen maksaa Löfin rahastosta 10 mk palaneesta kaura-aumasta”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita omia muistojasi vaikka kommentteihin! Kaikki tieto tervetullutta.