Puumala-lehden
artikkelissa 31.5.1956 on muisteltu sahatukkien kuljetusta Puumalan alueella tuolloin
yli 50 vuotta sitten, eli nyt jo yli 100 vuotta sitten:
Sahatukkien
kuljetuksessa on vuosien mittaan edetty melkoisin askelin. Se mikä ennen
tapahtui ihmis- ja hevosvoimaa käyttäen, tapahtuu nyt höyry- ja
moottorihinaajien avulla tai autokuljetuksina.
Katselemme
neiti Helmi Väntin kuva-albumista kuvaa ns. hevoskierrosta. Kuvassa on
tukkilautan hinaajina sekä ihmis- että hevosvoima ja tapahtumapaikka Puumalan
virta.
Tukeista ja
pienemmästä puutavarasta valmistettiin ns. pontu eli lautta. Sen keskellä oli
pystysuora akseli, josta lähti vaakasuoraan vetotangot. Ponttuuta soudettiin
kulkusuuntaan noin puolen kilometrin verran, ankkuri vaijereineen laskettiin pohjaan.
Ponttuun jälkipäähän oli kiinnitetty ns. rinkilautta, joukko tukkeja puomin
ympäröimänä. Tästä johti köysi ponttuun pystyakselille, jota hevonen, joskus
kaksikin tai puolenkymmentä miestä pyöritti. Köysi kiertyi akselin ympärille ja
lautta läheni vähitellen ponttuuta. Ponttuun päälle oli rakennettu laudoista
vaja, asuinsuoja miehistölle ja hevosellekin.
Tuulisena
aikana lautta oli vietävä tuulensuojaan jonnekin lahden poukamaan odottamaan
suotuisampaa säätä, jolloin kiertoa taas jatkettiin. Näin kuljetettiin tukkeja
Rovolle, josta ne siirrettiin Kymijokeen ja edelleen merenrantaan. Osa tukeista
tuotiin myös omalle sahalle Miettulanlahteen, josta ne laudoiksi ja lankuiksi sahattuina
lähetettiin maailmanmarkkinoille.
Myöhäisemmässä
vaiheessa tuli m/s Kallavesi, joka rupesi hinaamaan lauttoja, ja ponttuun
käyttö vähitellen loppui. M/s Kallavesi oli sikäli ihmeellinen, että sen rungon
keskikohdalla ulkopuolella oli potkurin asemesta siivet, jotka kuljettivat
laivaa eteenpäin.
(Erkki
Nurmisen keräämästä aineistosta.)
Tukkilautan kuljetusta Puumalansalmessa 26.7.2014. Apuvene juuri korjaamassa irtoamassa olevaa tukkinippua. |
Apuvene ei korjaa tukkinippua, vaan puskee lauttaa keskemmälle virrassa. Oikeastaan " apuvene" on voimakas moottorivene, joka avustaa hinaajaa kapeikoissa ja väylän mutkissa. Niitä nykyään yleisesti 2 kappaletta per hinaaja. Terveiisin timo Kivistö
VastaaPoista