Maahan on
kaivettu talon tai huoneen kokoinen kuoppa, seinät rakennettu maan päälle
riu´uista särentäaidan tapaan, riukujen väliin on tukittu sammalta ja päälle
multaa tai niiden sekoitusta. Kattona on ollut laavukatto. Ehkä vähän edistyneempi
muoto on ollut, että seinät on tuettu hirsillä tai laudoitettu, samoin maan
päälle on rakennettu laudoitettu osa.
Tällaisia
asumuksia lienevät ihmiset osanneet tehdä jo kivikaudella ja mm. Karjalassa ne
ovat olleet kota-asumusten kanssa yleisiä asuntoja ennen savupirttejä. Ne ovat
säilyneet joillakin seuduilla jäänteinä meidän päiviimme asti. Eräillä
seuduilla tällaista asuinsuojaa nimitetään turvekammiksi. (Karjala 1)
Näitä
maakuoppa-asumuksia on ollut Puumalassa vielä 1900-luvun puolivälissäkin vähän
siellä täällä. Mm. Viljakansaarella Eino Löppösellä on ollut tämän tyyppinen
asumus. Myös Antti Reponen eli Tuonelan Antti Lietniemessä on asunut maakuopassa
vielä 1940-luvulla. Hänellä ei ollut perhettä.
Raimo Luukkosen kertoman mukaan Kitulan puolella oli Pekka Matikka,
Karjalan siirtolaisia, joka asui maakuopassa. Kun hän sai itselleen tilan,
kaivoi ensimmäiseksi rinteeseen montun, ja siihen sisäänlämpiävän saunan, jossa
asui yhden talven siihen saakka, kunnes sai itselleen rakennetuksi mökin. Siirtolaisten
tilapäisiä maakuoppa-asumuksia lienee ollut enemmänkin oman varsinaisen
asumuksen valmistumista odotellessa.
Myös Terttu
Hakulinen Ryhälästä muistaa maakuopassa-asujan: ”Jossain Hamulassa päin asui
Pekka Eronen maakuopassa. Lapsena kuulin, että hän oli ennen talvisotaa
kaivanut ison kuopan, laudoittanut sitä ja asustanut siellä lapsineen, hänellä
oli neljä lasta. Hän oli laittanut lautoja ja olkia ja sen sellaista
sisäseiniin. Kun oli oikein kylmä talvi, hän joutui ottamaan lehmänkin sinne sisälle.
Kyllä se on ollut kurjaa asumista.
Hän oli
oikein kova kommunisti. Luulen, ettei häntä kukaan sen vuoksi oikein huolinut
loiseksikaan. Sota-aikaan äiti otti perheen meille Mannilanniemeen. Äiti antoi
yhden huoneen heille. Huoneessa oli ennen ollut kauppa, joten siinä oli oma
sisäänkäyntikin. Äiti sanoi, että hän ei ilkeä nähdä, että lasten pitää asua
maakuopassa. Me lapset olimme hirmu äkäisiä, sillä kun minäkin tulin lomille lottahommista,
se Pekka tuli tupaan ja hirveästi paasasi omaa aatettaan. Äiti käski hänen
mennä omaan huoneeseensa akiteeraamaan. Kun tietää, millaiset hänen
asumisolonsa olivat olleet, en yhtään ihmettele, että hän oli kommunisti”.
Viljakansaaren
kyläkirjassa kerrotaan eräästä pariskunnasta, joka myös asui maakuopassa:
”1940-luvun lopulla näkyi päivittäin savu nousevan Riikka ja Mauri Rantalaisen
maa-alueelta pellonlaidasta, maan sisältä. Aivan oikein! Mauri kaivoi
maakuopan, jossa Rantalaiset asuivat useamman vuoden ajan. Myöhemmin he
rakensivat asuinrakennuksen maan päälle”. Pariskunnalla ei liene ollut lapsia.
Tuulikki Sipisen kertoman mukaan tämä asumus on ollut huoneen kokoinen, ikkuna
oli ylhäällä maan rajassa, seinät valkoiset, rapatut. Kertojan mieleen on
jäänyt, miten seinät talvella hikoilivat, seinistä valui vesihelmiä. Myös
navetta ja sauna olivat heillä maakuopassa. Saunaan mentiin alas maan alle ja
lauteet olivat maan pinnan tasalla. Myöhemmin pariskunta rakensi itselleen
hirsitalon maan päälle.
Aikalaisten
kertomaa: ”Mökin lattia "vietti" mökin peräseinälle niin, että
talvella liukkailla lapikkailla valui perälle. Maurilta oli joku kysynyt
vatupassista. -Ei se rinnemaalla suoraan näytä!” oli Maurin vastaus.
Maakuoppa-asunto Riikkalan tilalla Viljakansaarella. Kuvassa 1 asuinrakennus on oikeanpuoleinen, keskellä sauna ja vasemmalla navetta. Rakennukset on nyttemmin hävitetty.
Kuvassa 2 asuinrakennusta ei näy (jää oikeaan reunaan).
Tällaista asuntoa nimitettiin myös möysäksi: maahan kaivettu kuoppa ja siihen päälle
rakennettu (useimmiten hirsistä) asuntorakennus. Kuvat via Satu Valtonen.
Matti Ikonen
muistaa isänsä kertoneen perheestä, joka asui Loketon-onkalon lähellä
asumuksessa, jossa ainakin yksi seinä oli luonnonseinää, maata tai kalliota.
”Perheen äiti oli hieman sellainen, joka ei oikein tuntenut rajaa oman ja
naapurin tavaran välillä, joten heitä ei tahdottu ottaa enää loisiksikaan asumaan
mihinkään. Niin oli rakennettava itse jonkinlainen asumiskolo”.
Yleisempää
kuin varsinainen asumus maan sisässä lienee ollut jonkin ulkorakennuksen
sijainti ainakin puoliksi maan sisässä. Hugo Sipisellä on ollut navetta
puoliksi maakuopassa. Eräs perinneryhmäläinen puolestaan kertoi, että kun hän oli
lapsi, heillä oli sauna maakuopassa. Tämä on ilmeisesti ollut jopa niin
tavallista, etteivät ryhmäläiset oikein tahtoneet muistaa sellaisesta
mainitakaan.
Meeri Toikka muistelee maakuoppa-asumista 1900-luvun alkupuolella:
Isäni oli
kotoisin Jääsken pitäjän, Kuurmanpohjan kylästä. Isällä oli kaksi veljeä ja
kolme sisarta. Isä oli ammatiltaan panostaja, kulki työn perässä kivi- ja
kanavatöissä, missä tarvittiin räjäyttää kiviä. Hän kulkeutui Kitulaan, Leukoin
kanavan rakennukselle, jossa tutustui äitiini. Äitini nimi oli Julia Salmela
os. Sorjonen.
Äitini oli
syntynyt Puumalan Huuhkaalan kylässä, Alatuvan vanhimpana tyttärenä. Heitäkin
oli kuusi lasta, joista kaksi nuorinta poikia. Äidin isä Jakob Sorjonen kuului
kolmannessa polvessa Sorjosten ”mahtisukuun”, jonka kantapaikka on ollut
Puumalassa, Laakon tila. Päätilan lisäksi Laakolla oli useita torppia, joita
Sorjosten kantaisä oli ostellut Puumalaan tullessaan. Yksi niistä oli Salmelan
paikka Huuhkaalan salolla, synnyinkotini.
Äidin äiti
Anna Kustaava Sorjonen, oli syntyisin Puumalan Lampilasta. Kutsuimme häntä
Alatuvan Mammaksi. Mamma oli lapsen mielestä jotenkin erikoinen. Muistan kun
hän istui ikkunan luona ja luki ääneen virsikirjaa. Hänellä oli aina pitkä
maahan ulottuva, hyvin rynkätty hame. Yläosana röijy, pusero, jossa oli korkea
kaulus, edessä napit tai nepparit, veen muotoinen helma ulottui vähän hameen
päälle. Mamma ei yleensä tehnyt talon töitä, hoiti vain enon lapsia ja lauloi
kehtolauluja.
Isäni
alkuperäinen nimi oli Johannes Maall, joka puumalalaisten suussa taipui Mualin
Jussi. Hän muuttikin nimensä Salmelaksi. Äiti oli ison talon tytär ja isä
reissumies. Mikä lie saanut äidin lähtemään reissumiehen matkaan.
Vihittynä
Äiti ja Isä muuttivat ensin Jaakkimaan, josta parin vuoden päästä takaisin
Puumalaan. Palattuaan he asuivat ensin Alatuvalla, jossa mamma asui nuorempien
lastensa kanssa. Kauan vanhempani eivät Alatuvalla asuneet vaan muuttivat
viereiseen taloon loisina asumaan. Kun lapsia rupesi tulemaan, tahtoi isä
perheelle oman kodin. Hän tahtoi Alatuvan maasta paikkaa, johon rakentaa. Mamma
ei suostunut talon jakamiseen, vaan osoitti torpan paikan.
Saatuaan
salopalstan, entisen torpan paikan, tiettömän taipaleen takaa, isä teki
maakuoppaan asunnon. Kaivettuaan paikan rinteeseen, isä meni metsään, kaatoi
näreriukuja, joista tuli pystypilarit, niiden taakse poikittain samanlaiset
riu´ut. Hän laittoi sammalta estämään mullan valumisen ja täytti ulkopuolen
mullalla. Vain oven kohta ja pieni ikkuna sen vieressä jäi vapaaksi. Isä
rakensi luonnon kivistä ja savesta uunin. Katto vielä ja koti oli valmis
asukkaiden tulla. Lokakuussa isä vei perheensä sinne, äidin ja neljä pientä
lasta. Kaksi lasta syntyi vielä perheen siellä asuessa. Mökki oli lämmin, talvella
vesi tippui katosta. Äitini kertoi, että tuvassa pystypuun kohdalla oli tuoli
käännetty alassuin ja siinä vauvan peti. Kerran pystypuun alareuna irtosi ja
seinä tuli sisään, mutta samalla tyrkkäsi vauvan pedin pois edestään, eikä
vauvalle käynyt kuinkaan.
Kuusi vuotta perhe asui maakuoppa-asunnossa.
Joskus 1920-luvun alkupuolella rakennettiin uusi tupa, oikein hirsimökki, jossa
oli tupa, kamari ja kyökki. Talviaikaan asuttiin vain tuvassa, koska muissa
huoneissa ei ollut uunia. Uuteen tupaan syntyi vielä kaksi nuorempaa lasta.
Mökki oli
harmaa, pienet peltotilkut mökin ympärillä, harmaa aita, ei porttia vaan veräjä.
Eteisessä ei ollut ovea, vain aukko, josta kuljettiin. Ulkorappuset olivat
jääneet kesken, kai tarvikkeiden puutteesta, vain pari lankun pätkää ja lautaa
lyöty väliaikaisesti. Eteisestä oli avovintille tikapuut. Tuvassa oli kolme
ikkunaa, iso ja kaksi pienempää. Luonnonkivistä ja savesta muurattu iso uuni ja
maalaamaton puulattia.
Julia ja
Johannes Salmela syntyivät samana vuonna 1890, kuolivat myös samana vuonna 1954
(Meeri Toikka, o.s. Salmela, muistelmista koonnut Pirkko Ihanamäki)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita omia muistojasi vaikka kommentteihin! Kaikki tieto tervetullutta.