Raittiuskerho julkaisi omaa käsinkirjoitettua lehteä. |
Alpo (Albin)
Suomalainen syntyi Puumalassa Luukkolan kylässä 5.4. 1882 Kustaa ja Anni
(Fennander) Suomalaisen vanhimmaksi lapseksi. Olot olivat köyhät. Isä Kustaa
Suomalainen toimi maanviljelijänä tilalla, joka aiemmin oli kuulunut osana
Riuttalan rustholliin.
Alpon
vanhemmat osasivat lukea. Molemmat vanhemmat kertoivat lapsilleen satuja,
tarinoita sekä arvoituksia. Äidin opastuksella Alpo oppi lukemaan jo
neljävuotiaana. Alpo Suomalainen on kertonut, että häntä pakotettiin lukemaan
joskus uupumiseen asti. Vanhemmat pelottelivat kinkereillä: "nyhtäistään
hiukset päästä irti ja poltetaan ristinmerkki otsaan, jos ei osaa lukea".
Alpo osoittautui kinkereillä kuitenkin etevimmäksi lapseksi.
Alpon
etevyydestä ja kouluhalukkuudesta huolimatta ei isä päästänyt häntä kouluun.
Vasta isän kuoltua Alpo pääsi äitinsä suostumuksella kouluun Puumalan
kirkonkylään. Tällöin Alpo oli 11-vuotias.
Varattomuudesta
johtuen tarkoituksena oli käydä koulua vain yksi vuosi, mutta opettajan
vaatimuksesta ja avustuksen turvin Alpo saattoi kuitenkin jatkaa
koulunkäyntiään vielä kaksi vuotta. Alpo
Suomalaisen opettaja kehotti häntä menemään Sortavalan seminaariin
opiskelemaan. Siellä oli jo Alpon sukulainen opiskelemassa, mikä osaltaan rohkaisi
hänen mieltään lähteä.
Alpo
Suomalainen aloitti opiskelunsa vuonna 1900 Sortavalan seminaarissa. Hänellä
oli pohjaopintoina kansakoulutiedot. 1800-luvun lopulla pääosa
seminaariopiskelijoista oli käynyt vain kansakoulun tai hankkinut vastaavat
tiedot itseopiskellen ja yksityisopetusta saaden. Opiskelunsa rahoittamiseksi
Alpo Suomalainen hankki lainoja, toimi kotiopettajana, väliaikaisena opettajana
1903—05 Puumalan ja Säämingin kansakouluissa sekä oli ojankaivuutöissä
Ruotsissa.
Sortavalan
seminaarin raittiusyhdistys perustettiin 1899. Alpo Suomalainen on kertonut,
että oli itsestään selvää mennä mukaan seminaarin vastaperustettuun
raittiusyhdistykseen. Hän tajusi ”valtion sisäiseksi vaaraksi” juuri alkoholin.
Hän oli saanut kipinän raittiustyöhön jo Puumalassa pappi Soverilta, mutta
nimenomaan sortovuosien aikana hänestä tuli ”raittiuskiihkoilija" kuten
hän itse toteaa. Yleensäkin pidettiin aatteellista raittiustyötä sortovuosina
lujittavana tekijänä venäläistämistoimenpiteitä vastaan.
Seminaarissa
opiskellessaan Alpo Suomalainen kuuli ensimmäisen kerran puhuttavan
esperantosta. Hän liittyi myöhemmin Suomen Opettajain Esperantoliittoon.
Suomalainen katsoi vievänsä kansainvälistä ystävyyden- ja rauhanaatetta
eteenpäin esperanton avulla. Esperantosta tuli Suomalaiselle tärkeä harrastusmuoto
raittiusyhdistystyön ja myöhemmin perinteenkeruun sekä kotiseutuharrastuksen
ohella.
Ensimmäisen
opettajapaikkansa Alpo Suomalainen sai Iisalmen maalaiskunnan Ruotaanlahden
kansakoulusta. Vuoden 1916 kesällä hän avioitui kansakoulunopettaja Anni Lambergin
kanssa ja siirtyi opettajaksi Viipurin läänin Pyhäjärven AlakyIän kansakouluun,
jossa Anni toimi opettajana. Tämän jälkeen vielä kerran Suomalainen vaihtoi
koulua. Paremman palkan perässä hän muutti perheineen Pyhäjärven Konnitsan
kylään opettajaksi vuonna 1919.
Kaikissa
työpaikoissaan Suomalainen liittyi heti raittiusseuroihin tai jos sellaista ei
jollain paikkakunnalla ollut, hän perusti itse sellaisen. Vpl Pyhäjärvellä hän
alkoi toimia myös kiertävänä raittiuspuhujana.
Suomalainen
perusti Pyhäjärvelle 1917 Vpl Pyhäjärven opettajayhdistyksen toimien myös sen
puheenjohtajana jonkin aikaa. Hän ei keskittynyt pelkästään raittiusaatteeseen,
vaan hän toimi aktiivisesti opettajien olojen parantamiseksi sekä oppilaiden ja
koko pitäjän kehittämisen hyväksi.
Suomalainen
piti työnsä ohella kansakoulun jatkokursseja, jotka vastasivat myöhemmin
perustettavia opintokerhoja. Puutteellisia koulutietoja täydensivät
jatkokursseilla nuorisoseuralaiset. Alpo Suomalainen korosti heille mm.
raittiuden merkitystä ihmisen elämässä. Pitämällä näitä jatkokursseja Alpo
Suomalainen oli aikaansa edellä, sillä opintokerhot tulivat muotiin vasta
myöhemmin. Alpo sai harrastustoiminnalleen kaiken tuen ja kannatuksen
vaimoltaan, joka oli myös osallistuvaa ja aktiivista ihmistyyppiä.
Konnitsassa
raittiustyön alku oli erittäin hankalaa, Suomalainen koki uhkauksia, ilkivaltaa
ja jopa raittiustalon tuhoamisyrityksiä. Kun konnitsalaiset yhdistivät
raittiusyhdistyksen nuorisoseuran alaosastoksi, Suomalainen perusti uuden
yhdistyksen, Konnitsan Raittiusyhdistyksen, jonka puheenjohtajana hän toimi
seuraavat 40 vuotta. Suomalaisen muutettua sodan jälkeen Puumalaan raittiusyhdistys jatkui edelleen Konnitsan Raittiusyhdistys -nimisenä.
Yhdistyksen
alaosastoiksi perustettiin myös opintokerho ja museokerho. Museokerhossa
kerättiin kansatieteellisiä esineitä sekä vaatteita, arkeologisia esineitä sekä
henkistä perinnetietoutta. Suomalainen oli perustanut myös koululle museon,
johon kerättiin kansatieteellisiä ja arkeologisia esineitä oppilaitten
avustuksella.
Alpo
Suomalainen yhdisti kotiseutu-, museo- ja perinteenkeruuharrastukset sekä
raittiusyhdistystoiminnan toimivaksi kokonaisuudeksi.
Eläkevuodet Puumalassa
Evakkovuosina
1940-42 Alpo Suomalainen ja hänen vaimonsa Anni olivat opettajina Puumalan
kunnan Ruokotaipaleen kansakoulussa. Asetuttuaan toisen evakkomatkan jälkeen
kesäkuussa 1944 pysyvästi Puumalaan asumaan Suomalainen toimi vielä kolme
vuotta opettajana Ruokotaipaleen kansakoulussa. Sen jälkeen hän toimi
maanviljelijänä hoitaen vähäistä karjaansa jääden eläkkeelle 66 vuoden
ikäisenä. Hän asui Puumalan Kitulassa Naistenveden rannalla, sekä Autiossa rakentaen
molempiin paikkoihin itse oman talonsa.
Esperanton
harrastus oli vireimmillään Suomalaisen eläkevuosina. Hän otti osaa
kesäyliopistojen kursseihin opiskellen lisää esperantoa, ja hän suorittikin
ylemmän esperantotutkinnon Lappeenrannan kesäyliopistossa. Hän kävi myös
edelleen ulkomailla pidetyissä kansainvälisissä esperantokokouksissa.
Suomalainen
perusti Puumalaan esperantokerhon, jossa muutamat puumalalaiset oppivat
esperanton alkeet. Puumalalaiset tulivat hänen luokseen heinä- ja tietöihin
haluten maksuna esperanto-opetusta. Erään tien nimeksi tulikin tämän takia
Esperantotie. Suomessa järjestettiin 1950-1960-luvuilla lukuisia esperanton
koulu- ja opetuskokeiluja, joihin Suomalainen osallistui opettajana. Lisäksi
Suomalainen kävi usein luennoimassa Helsingin Yliopistossa.
Alpo
Suomalaisella oli jo pienenä ollessaan tapana haastatella ja jututtaa vanhempia
ihmisiä ja panna muistiin kuulemansa tiedot. Näitä tietoja hän käytti hyväkseen
kirjoittaessaan näytelmiä ja runoja. Eläkevuosinaan Suomalainen innostui
paneutumaan ajan kanssa perinteen tallentamiseen ja sen arkistoihin
lähettämiseen. Hän alkoi lähettää tietoja SKS:ään, Kansallismuseon
kansatieteelliselle osastolle, Seurasaari-säätiölle sekä Åbo Akademille.
Alpo
Suomalainen lähetti SKS:ään kansatieteellisiä kuvauksia. Hän kertoi mm.
joulunviettotavoista, syntymään liittyvistä tavoista, maanviljelyksestä ja
karjanhoidosta sekä Pekka ja Jussi Suomalaisen talosta ja sen asukkaista.
Erityiseksi
harrastukseksi eläkevuosina Alpo Suomalaiselle muodostui Puumala-lehteen
kirjoittelu. Kirjoittaessaan hän käytti nimimerkkejä Albinus Fenno, Muinonen ja
Ryysyläinen sekä muita vähemmän tunnettuja. Käsittelipä hänen kirjoituksensa
mitä aihetta tahansa hän laittoi aina artikkelinsa loppuun mietelauseen raittiudesta.
Suomalainen
oli yhteensä noin 50 vuotta raittiusyhdistyksien puheenjohtajana ja kiertävänä
raittiuspuhujana sekä noin 40 vuotta esperantoliittojen jäsenenä ja kielen
opettajana. Alpo Suomalainen kuoli 20.1. 1972 Puumalassa. (Leena
Maasalo-Marttilan esitelmän mukaan.)
Erilaisia
Suomalaisen keräämiä tarinoita on julkaistu mm. Veijo Valkiaisen kokoamassa
Muinosen muistelmissa (Veijo Valkiaisen omakustanne 2001).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita omia muistojasi vaikka kommentteihin! Kaikki tieto tervetullutta.