|
Kaipaalassakin
vähän joka nyppylällä on oma nimensä. Pikkumäkiäkin on tarvinnut nimittää
erikseen, koska lehmiä on pidetty laitumilla ja metsässä, mistä niitä on jouduttu etsimään.
Samoin hirvimiesten metsällä oloa on helpottanut huomattavasti, kun on
tiedetty, mistä nypylästä kulloinkin on kyse. Sellaisiakin on kuten
Pienenniitynnyppylä tai Mökinpellonnyppylä. Jos joku hirvimiehistä puhuu
Metsätiestä, ei sillä tarkoiteta mitä metsätietä tahansa, vaan se on jonkin
tietyn metsätien nimi. Kaikki tietävät, mitä tietä tarkoitetaan.
Hirviporukka
tuntee metsän kuin omat taskunsa. He voivat puhua, että ”tavataan
Käkkäräpettään” luona. Kaipaalassa on vielä esim. sellaisia mäkiä kuin
Kyhyräisenmäki tai Munakukkula.
Jukka Summasen artikkeli:
Suomen mäkisin
tieosuus lähtee Sahanlahdelta ja päättyy 13 kilometrin päähän Juvan rajalle.
Matkalle osuu 12 mäkeä ja monta kiperää mutkaa sekä nyppylää. Asian
tieteellisemmästä tutkimuksesta on olemassa vain huhu. Tielaitos ei tutkimuksia
teiden mäkiprofiileista ole tehnyt, mutta jokainen voi asian todistaa
empiirisesti ajamalla reitin vaikka polkupyörällä. Toinen hyvä tutkimuskeino on
ajaa reitti autolla liukkaalla talvikelillä, pimeässä ja lumituiskussa.
Tietä
tuntemattomat, etenkin Pohjanmaan lakeuksilta saapuvat rekkakuskit, ovat
kokeneet monen monta kauhunhetkeä Kaipaalantiellä. Lukemattomat ovat ne
kuorma-autot, jotka ovat vuosikymmenten varrella Kaipaalan mäkiin itsensä
kaataneet. Niinpä tien pienemmät nyppylätkin ovat saaneet oman kutsumanimensä
vuosikymmenten saatossa.
Sahanlahdelta lähdettäessä ensimmäinen pitkä ja
mutkainen nousu on Lampisenmäki. Aikoinaan sitä on kutsuttu myös Hilmojen
mäeksi, koska mäen päällä asui molemmin puolin Hilma. Eeronmäki on heti
Hilmojenmäeltä putoava jyrkkä alamäki. Seuraavaksi nousee kaiken vauhdin
tappava ja uuvuttava Tontinmäki. Mäen päällä päällyste päättyy. Kontisenmäki
laskeutuu loivasti raviradan notkoon, josta noustaan Raviradanmäki. Loiva
Kualnotkonmäki (Kaalinotko) laskee Tiimolan suoralle.
Linninmäki on Kaipaalantien legendaarisin mäki.
Sitä pidettiin tielaitoksellakin Suomen suurimpana maantiemäkenä.
Vaarallisuutensa takia mäki oikaistiin ja madallettiin vuonna 1994, mutta on
silti talviliukkailla joskus nousematon paikka henkilöautoillekin.
Raskasliikenne kiertää Linninmäen Pistohiekan kautta myös kesällä.
Pistohiekan
risteyksen jälkeen lähtevä Kapakojanmäki on mutkainen, vaarallinen ja loppua
kohti jyrkkenevä mäki. Mäkeen juuttuu ja kaatuu kuorma-autoja lähes joka talvi.
Kapakojan mäen jälkeen laskee lyhyehkö Niinmäki
Käkkäräpettään suoralle. Niinmäen alla on Kaipaalan tunnetuin maamerkki.
Intiaanikodan näköinen, parrunveistolastuista pystytetty torni on seissyt
paikallaan lahoamatta ainakin 1950-luvulta lähtien.
Kilometri
eteenpäin on Pienenniitynmäki, joka on madaltunut laimeaksi nyppyläksi
peruskunnostusten myötä. Sen sijaan Mökinpellon nyppylä on säilynyt terävänä ja
yllättävänä. Siinä Markku Alen hyppäsi 34 metriä Fiat Mirafiorilla Jyväskylän
Suurajoissa 1970-luvun lopulla. Yli 30 metrin pääsi moni muukin tuon ajan kuski,
ainakin Hannu Mikkola ja Ari Vatanen.
Helmin poikien kuuluisat nyppylät tasoittuivat pölyäväksi suoraksi
jossain 1980-luvun peruskorjausten yhteydessä. Kukonmäki on paha kinkama
etenkin Koikkalan suunnasta ajettaessa. Se on lyhyt, mutta yli 20 asteen
kulmaan kallistuva mäki, joka tappaa vauhdin tehokkaasti tukkirekoilta.
Kukonmäen alla on Munakukkula, jossa aikoinaan sattui useita peltikolareita
nyppylän kapeuden ja ”pimeyden” takia.
Parkkilanmäki
on pitkä, mutta suhteellisen loiva nousu, vastapuolella laskevaan Kaapenmäkeen
verrattuna. Parkkilanmäeltä avautuu joka suuntaan mahtavat, jopa kymmenien
kilometrien päähän ulottuvat maisemat. Kaapenmäen alla onkin heti Juvan raja.
Tie rauhoittuu Juvan puolella, mutta nousee salakavalasti noin kymmenen
kilometrin matkan kohti Koikkalanharjua ja Koikkalankylää.
pieni muisto linninmäestä oli kun mökkiä rakennettiin oli henkilöauton peräkärryssä lautoja tultiin sitä mäkeä ylös koikkalasta alhaalla jyrkkä mutka ja kuoppa tiessä hiukan liukasta eikä saanut vauhtia siihenhän vauhti sammui jo alkumatkasta onneksi siihen oli tehty jonkunlainen levennys niin saatiin kärry irti ja käännyttin siinä ja kierrettiin mäki pistohiekan kautta mulla kotipaikka siitä tultaessa koikkalan kautta tultaessa 5 tielle niin tuli se tie aika tutuksi
VastaaPoista